ČASTÉ OTÁZKY O MOTOKOLE A MOTOROVÝCH NÁSTAVBÁCH
Odpovědi na často kladené otázky pro jízdu na motokole
1) Mohu jezdit i v zimě a jak se projeví zimní počasí na výkonu motoru? Ano. Můžete jezdit i v zimě. Olej, který dostanete v balení je celoroční plně syntetický olej Shell Helix Ultra 5W40 a můžete jej používat i v zimním období. Od roku 2009 jsou motory Honda GX35 standardně vybaveny nasáváním předehřátého vzduchu od žebrování hlavy motoru pro chladné zimní počasí. V letních měsících cca nad 10°C toto přídavné nasávání odpojíme. Při jízdě za teploty pod bodem mrazu nedochází k poklesu výkonu motoru. Při zastavení si můžete navíc ohřát prsty na plastovém krytu motoru bez stachu z popálení. Naopak jizda na elektrokole za teplot pod bodem mrazu je velmi problematická až nemožná. U elektrokol nesmí promrznout vybitá baterie elektorkola, popř. se velmi sníží životnost této baterie a to až na několik desítek nabíjecích cyklů. Cena baterie elektrokola je většinou 50% ceny celého kola a pohybuje se v rozmezí 12-15 000 Kč. Dále při nízké teplotě klesá kapacita baterie. Tj. elektrokolo není vhodné pro jízdy za zimního počasí. 3) Dochází za mokra k prokluzu válečku/pláště? Ano. K částečnému prokluzu dochází především u staršího válečku. Ovšem rychlost na běžné komunikaci bude vždy kolem 25 km/h i za mokra. Toho je dosaženo tvarem válečku a především plasmatickým nástřiku zrn karbidu wolframu na povrch válečku. 4) Jaká je životnost motoru? Pokud se mění olej cca v intervalu 10 motohodin (po ujetí 300-400 km), množství oleje v nádržce motoru je 0,1 L. Balení, které dostanete s nástavbou obsahuje 1 L oleje Shell Helix ultra 5W40. Pak je životnost motoru v řádu desetitisíců kilometrů. Při velkém množství řádově stovky prodadných kusů motorů, žádný motor nebyl opotřebován, že by byl zničen a neschopen jízdy. V intervalu 10 000 - 20 000 Km se může sjet obložení lamel odstředivé spojky. Snadná výměna, cena lamel cca 800 Kč. Jakýkoli náhradní díl v motoru lze běžně objednat v síti Honda motorové stroje. Po častém používání motoru cca 1-2 roky můžeme nechat seřídit ventily v servisu zahradní techniky (cena cca 200-300 Kč). 5) Mohu namontovat nástavbu i na přední kolo? Ne. Z důvodu otáčení motoru po směru hodinových ručiček a sériově vyrobených nástavbách s uchycením motoru na levé straně to není možné. Nástavby, které by umožňovaly uchycení motoru na pravé straně nosného U-profilu nejsou vyrobeny. Vyvrtat otvory dodatečně na pravé straně sériově vyráběného U-profilu není možné, protože tato strana profilu je kratší než levá strana profilu. Pokud se nejedná o speciální konstrukci jízdního kola (trojkolo, lehokolo...) není vhodné umisťovat pohonný mechanismus, který má určitou hmontnost na přední kolo z důvodu bezpečnosti. Např. vjedete na nerovnost, do díry, poté snáze přepadnete přes řídítka než když budete mít těžiště posunuté k zadní části kola. 6) Je výkon 1000W u benzínové motorové nástavby a jen 250W u elektrokol legální? Ano. Na elektrické pohony na jízdních kolech se vztahuje EU-směrnice 2002/24/ES a zde je omezení výkonu motoru na 250 W. V ČR platí vyhláška Ministerstva dopravy č.341/2002 sb. přílohy č. 13, která umožňuje benzínovým motorům výkon 1000W. Tato vyhláška se nedá vztáhnout na elektropohony z důvodu platnosti výše uvedené směrnice EU pro elektropohony, která je pro ČR závazná. 7) Na internetu jsou často nabízeny k prodeji motorové sady, kde je použit řetěz, je to legální? Ne. Prodejce Vám často tvrdí, že splňuje podmínky vyhlášky č. 341/2002, nemusíte mít ŘP i pojištění, ale není to pravda. Pokud použijete k přenosu hnací síly řetěz, již se nejedná o kategorii jízdní kolo s pomocným motorem, ale o kategorii Moped (vybavený zabudovaným motorem). Jedná se o moped kategorie L1 (zdvihový objem do 50 cm3 a nejvyšší rychlost nepřevyšuje 50 km/h) nebo kategorie LA (zdvihový objem do 50 cm3 a nejvyšší rychlost nepřevyšuje 45 km/h). Musí mít schválenou technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích, tj.musít mít doklad o schválení. Kartička má název Technické osvědčení nebo Technický průkaz, který vydává výrobce (tzv. hromadný TP). Neznalost zákona neomluvá: tj. musíte mít ŘP AM, pojištění, Technický průkaz/Technické osvědčení. Jinak nesmíte na veřejnou komunikaci. 8) Prodejce uvádí při obsahu motoru 40 ccm a více, že splňuje výkon do 1 kW a vyhovuje tak vyhlášce 341/2002. Je to možné? Ne. Vyhláška 341/2002 MD příl. 13 udává max. výkon 1000 W pro spalovací motory. Tento výkon musí být změřen dle normy měření výkonu. Zásadně nespoléhejte na informace prodejců, ale je nutné vycházet z technické dokumentace výrobce motoru. Např. pro 4-taktní motor Honda GX35 platí čístý výkon 1000 W v 7000 ot. měřeno firmou HONDA dle normy SAE J1349. viz.: Výkon motoru Honda GX35. Metodika měření. tj. obecně se dá říci, že 4-taktní motor o větším obsahu než 35 ccm má i větší výkon než 1 kW a není možné jej považovat za vyhovující vyhlášce. U dvoutaktních motorů je výkon cca 1 kW do objemu motoru 26 ccm Dále pokud použijete k přenosu hnací síly řetěz nebo kardan, tak se nejedná o jízdní kolo s pomocným motorkem dle vyhlášky 341/2002. Při provozu na veřejných komunikacích, Vám může být vyměřena velmi vysoká pokuta a tento moped zabaven. V případě dopravní nehody se zraněním osob, pojišťovna nemusí nic vyplatit, neboť vozidlo nesmělo na veřejnou komunikaci a navíc nemělo zákonné pojištění odpovědnosti. Zákonné pojištění odpovědnosti. V současné době se na českém trhu nabízejí různé motorové sady převážně z Číny, na které je nutné dát si pozor. Výrobce se buď nedá dohledat vůbec, popř. udává mylné informace. Dostupnosti náhradních dílů a kvalita použitých materiálů je velmi špatná a při pravidelném používání nevydrží příliš dlouho. 9) Musím při jízdě šlapat? Ne. Motor má dostatečný výkon. Ovšem při rozjezdu, je vhodné jednou lehce šlápnout. Příšlap je vhodný jen v nejprudších kopcích, kdy začínají klesat otáčky motoru. Popřipadě můžete za jízdy přišlapávat dle Vlastního uvážení. Motor má odstředivou spojku a nijak mu příšlap neškodí. Naopak u elektrokol musíte šlapat stále. Elektrokolo má senzor spínání motoru v klikách a aktivuje se jen pokud šlapete. Elektorkola pouze s akcelerátorem na řídítkách již nejsou povolena a nesmí se prodávat. Tj. pro elektrokola je nyní povolen jen systém PEDELEC. Na rozdíl od benzínových pohonů, u kterých nemusíte vůbec šlapat. To je velká výhoda: např. při jízdě do práce nemusíte vůbec šlapat potit se a při jízdě z práce si již šlapete jak uvážíte za vhodné. 10) Mohu při vypnutém motoru šlapat, používat přehazovačku, dochází k nějakému brzdění vlivem nástavby? Ano. Můžete šlapat a používat jízdní kolo stejně, jako by nástavba nebyla namontována. Pokud vypnete pomocný motor vypínačem na řídítkách, dojde k odpojení motoru od třecího válečku (pružina v odstředivé spojce odpojí lamely od spojkového bubínku). Pak při šlapání docházi k mírnému brzdění kola odvalováním třecího válečku (uložen ve dvou ložiscích) o plášť. Tření se jeví, jako když je přitlačeno silnější dynamo na plášti kola. Na kratší vzdálenost toto tření nevadí. Poku by jste chtěl zcela odpojit nástavbu, aby nedocházelo k žádnému tření. Zastavíte, zvedneme nástavbu uchycenou pomocí dvou rychloupínacích šroubů ( zvedneme a zajistíme) . To celé zvládnete za 10 vteřin bez jakéhokoli nářadí, celý úkon je velmi jednoduchý, snadný. Viz. sekce Video. 11) Musím motokolo registrovat nebo přihlašovat pro provoz na veřejných komunikacích? Ne. Motokolo je z pohledu Silničního zákona klasickým jízdním kolem. Musí splňovat podmínky dané Vyhláškou Ministerstva dopravy 341/202Sb dodatek 13. 12) Jaký je dojezd motokola s plnou nádrží? Nádrž na motoru má obsah 0,6 L. Spotřeba se pohybuje 1-1,5 L na 100 Km. Po středně zvlněné krajině a rychlosti 25 km/h. Pokud pojedete neustále na plný plyn ve velmi kopcovité krajině může se spotřeba zvednout na 2 Litry na 100 Km. Jedná se o palivo NATURAL 95. V našem obchodě Doplňkový cyklosortiment je možné zakoupit hliníkové láhve s nepprodyšným uzávěrem na benzín ve velikostech 0,5 L - hodí se do košíku na láhev. Lahve osvědčené značky PRIMUS jedničky na trhu s benzinovými vařiči. 1 Litrová popř. 1,5 Litrová láhev se dobře vydá do brašny junk na zadní sedlovou tyč (též v našem obchodě Doplňkový cyklosortiment). Běžně na našem kole při testování vozíme 2 láhve po 0,5 L v cyklokošících a jedné láhvi 1,5 Litru v brašně Junk a to spolu s 0,5 L benzínu v nádrži motoru jsou celkem 3 litry benzínu a to postačí na pár set km bez jediného šlápnutí a dotankování u pumpy. Ovšem je třeba myslet na to, že se jedná o běžný NATURAL 95, který se dá natankovat na každé benzínové pumpě kterou potkáte na cestě. Což je jedna z podstatných výhod oproti elektrokolu. S žádným elektrokolem na trhu nejste schopni najet několik set km za den bez jediného šlápnutí a výkonem 1 kW. 13) Je možné použít kotoučové brzdy v kombinaci s motorovou nástavbou? Ano i Ne. Záleží na konkrétním typu kotoučové brzdy. U některých typů nemusí být místo pro zvedací šroubovici. Používáme na zkušebním kole hydraulické kotoučové brzdy Hayes HFX9 k plné spokojenosti a můžeme jen doporučit. 14) Jaká je hmotnost jízdního kola s namontovanou motorovou nástavbou? Běžné jízdní kolo (horské, městské, dámské) má celkovou hmotnost s motorovou nástavbou okolo 21 Kg. Tato hmotnost Vám umožňuje nosit jízdní kolo do schodů popř. přepravu na střeše automobilu. Větší hmotnost je pouze u námi montovaných nástaveb na americká jízdní kola typu chooper Felt Scythe a Felt Fantome. Zde je ceklová hmotnost 29 Kg. 15) Jakým způsobem je zajištěna doprava zboží a platba? Motorové nástavby jsou zasílány Českou poštou jako obchodní balík dobírka. Zasílá se též na Slovensko. Zasílají se dva balíky: jeden balík vlastní nástavba a druhý balík plášť. Balíky Vám dovezou domů. V případě, že Vás nezastihnout, je zásilka uložena na Vaší poště po dobu až 7 dnů. Celková cena je 260 Kč s DPH. Motokola jsou smontovaná a odzkoušená. Posílají se přepravní společností TopTrans jako dobírka. Jízdní kolo je doručeno na Vaši adresu. V připadě Vaší nepřítomnosti, je motokolo uloženo v nejbližším středisku TopTrans. Cena dopravy motokola je 500 Kč s DPH po celé ČR. 16) Přišel jsem o řidičský průkaz, mohu jezdit na motokole? Ano. Jako by jste jezdil na obyčejném jízdním kole, ovšem nemusíte šlapat. Pokud jste zvyklí na pohodlí, doporučujeme variantu s americkým chooper kolem značky Felt model Felt Scythe, Felt Fantome, Felt Magno. Kolo je velmi pohodlné, má balonové pláště s šířkou zadního pláště 3 palce. Kola jsou pohodlná jako motorky chooper a co se týče pohodlí jízdy se s běžným horským kolem nedají srovnávat. 17) Vážím 90 Kg., uveze mě motokolo? Ano. Motokola testujeme při hmotnosti jezdce 90 Kg a není jakýkoli problém. Rozumné použití je do cca 100 Kg. hmotnosti jezdce. Na tuto hmotnost je většinou dimenzován i rám kola. Motor má výkon 1kW což je 1,3 koně a to postačuje. 18) Jaké jsou otáčky motoru/třecího válečku při volnoběhu a provozu? Otáčky motoru a třecího válečku jsou totožné, třecí váleček je spojen přímo se spojkovým bubínkem. Otáčky lze měřit digitálním otáčkoměrem, který je zároveň i počítadlem motohodin. Montáž otáčkoměru je velmi jednoduchá, vodičem z otáčkoměru obtočíte (3x) kabel od svíčky a počítadlo ukazuje hodnoty (indukční princip). Digitální počítadlo připevníte na řídítka rychloupínací páskou. Cena otáčkoměru cca 1000 Kč. * obecně volnoběžné otáčky cca 1700 - 1900 ot./min (Na testovacm kole máme nastaveny volnoběžné otáčky při studeném startu na cca 1800 ot./min.) * volnoběh při teplém motoru 1950 - 2100 ot./min Pokud si nastavíte volnoběžné otáčky blízko prahu záběru, jízdní kolo je velmi živé a okamžitě akceleruje při přidání plynu. * při 1950 otáčkách již začíná spínat spojka. Volnoběh si můžete nastavit i na menší otáčky. * provozní otáčky kolem 4300-4500 ot./min s maximem okolo 4800 ot./min * při jízdě s kopce při plném plynu otáčky okolo 5500 ot./min a to při rychlosti cca 50 Km/h. * do prudšího kopce se začíná přišlapávat při cca 2730 ot./min, jednou šlápnete a okamžitě se ot. zvýší na cca 2880 ot./min * volnoběžné otáčky si můžete upravovat štelovacím šroubem na boku motoru, jedná se jen o šroubek, zarážku plynu. (provozní hondoty otáček se mohou částečně měnit s ohledem na zvolený průměr třecího válečku, uvedené hodnoty odpovídají průměru třecího válečku 23 mm.) 19) Vliv průměru třecí hřídelky na jízdní vlastnosti motokola (ryhlost/síla záběru). Klikněte myší a otevře se Vám stránka věnovaná tomuto tématu. Jízdní vlastnosti (ZDE - zatím v přípravě :-(). 20) Vlastním křovinořez s motorem Honda GX35 nebo GX31, mohu jej použít k pohonu jízdního kola? Ano. Motory jsou zaměnitelné a jednoduše demontovatelné. Můžete zakoupit jen motorovou nástavbu v sekci Motorové nástavby a motokola. 21) Jaký benzín mohu použít do motoru Honda GX35 a jeho oktanové číslo? Jedná se o čtyřtaktní motor, tankujeme benzín NATURAL 95. Pro zvýšení výkonu a lepší startování, můžeme tankovat NATURAL 98 nebo 100. Doporučujeme tankovat NATURAL 98. 22) Mohu používat i jiný motorový olej než Shell Helix ultra 5W40? Doporučujeme používat jen osvědčený plně syntetický olej Shell Helix ultra 5W40. Lze zakoupit v sekci Cyklopříslušenství. 23) Jakým způsobem startuji motokolo, mohu jej i roztlačit? Motokolo se startuje táhlem-lankovým startérem, jako když startujete sekačku/motorovou pilu. Lze nastartovat velice snadno, odpor při startování je minimální a motor naskočí většinou na poprvé. Motokolo není možné roztlačit, motor má odstředivou spojku. 24) Je startování a provoz snadný, zvládnou jej i ženy? Ano. Provoz je snadný a zvládnou jej i ženy, starší občané a taktéž používají motokola i zákazníci se sníženou pohyblivostí. 25) Co když se mi motor Honda GX35 porouchá, kde mi jej opraví? Motor je zakoupen od oficiálního zástupce Honda motorové stroje v ČR. Od firmy: BG Technik cs, a.s., která má více jak 200 smluvních partnerů/servisních středisek po celém území ČR. Seznam servisních středisek v ČR. Jedná se o prodejce zahradní techniky. Motor Honda GX35 je velmi rozšířený motor v zahradní technice a tak není problém zakoupit/opravit jakýkoli náhradní díl. Do servisního střediska zanesete jen demontovaný motor z jízdního kola a záruční list motoru, který dostanete od nás při prodeji. Ostatní díly nástavby servisujeme zde v Brně, popř. si můžete jakýkoli náhradní díl zakoupit na našem web. obchodě v sekci: Náhradní díly pro motokola. 26) Vadí nástavbě/motoru déšť a jiné povětrnostní vlivy? Ne. Déšť ani jiné venkovní vlivy (bláto, zima, teplo) nástavbě ani motoru nevadí. Motor Honda GX35 se velmi často používá v zahradní technice např. v křovniořezu Honda, stačí se o něj starat jako o každý jiný motor v zahradní technice. Nástavba U-profil je vyroben z duralu, ostatní díly jsou zinkovány (modrý-chromát) popř. zinkovány-komaxitovány. Ložiska SKF jsou zapouzdřena. 27) Mám obavu, že montáž nezvládnu. Montáž je velice jednoduchá a zvládne ji mírně zručný člověk. Popř. Vám nástavbu může namontovat známý nebo Vám nástavbu namontují v nejbližším cykloservisu. Přiložené texty v balení: - Pokyny pro používání nástavby - Návod k montáži/demontáži nástavby. - Rychlá příručka k provozu a údržbě. 28) Chci vědět, proč je potřebné (v příručce je to podtrženo) zabránit brzdění motorem, při cestě z kopce je rychlost 30km/h běžná, mohlo by dojít k poškození nějaké části? Z kopce můžete jezdit i rychleji než 30 km/hod pod plynem i bez něj. S motorem pod plynem, ale nejezdíme s kopce rychleji než cca 45-50 km/h. Pokud jedete z kopce bez plynu, tak se snažte zabránit brzdění motorem (sepnutou spojkou). Tomu jednoduše zabráníte tak, přibrzdíte a spojka (spojkové lamely) se díky pružince sevřou a odpojí se tak od bubínku (třecího válečku) a následně můžete pustit kolo s kopce libovolnou rychlostí. Nemělo by se brzdit při jízdě z kopce motorem z důvodu, že spojkový bubínek je na hřídelce namontován na pravotočivý závit M10x1mm a zajištěn pevným lepidlem Loxeal 85-21. Při jízdě motor bubínek dotahuje a při brzděním motorem naopak povoluje. Normálně to lepidlo vydrží, ale při častém brzdění motorem z dlouhých kopců by mohlo dojít k povolení spojkového bubínku, který se může dát zpět namontovat a zajistit, ale v krajním případě se může vzpříčit a poškodit spojkové lamely nebo klikovou hřídel i její uložení v motoru. Dále pokud jedete z kopce velkou rychlostí na volnoběh, tak pod kopcem přibrzděte a následně až poté přidejte plyn, aby motor nedostával velké rázy, pokud se najednou spojí odstředivá spojka (lamely) do bubínku, který by měl podstatně vyšší otáčky oproti nižším otáčkám lamel spojky od motoru. Volnoběh motoru má cca 1300 ot./min a pokud pojedete s kopce 45 km/h. tak má hřídelka (bubínek) cca 4500 ot./min. 29) Mohu pít alkohol, co se stane při silniční kontrole v případě, že nadýchám? Pokud Vás při kontrole zastaví policie při jízdě na jízdním kole s pomocným motorem a naměří alkohol v dechu, můžete následně dostat pokutu až do výše 50 000 Kč. Pokud jste vlastníkem ŘP nemohou Vám jej odebrat a ani udělit trestné body. V případě, že jste zavinil pod vlivem alkoholu nehodu, pojišťovna (např. zdravotní) Vám může krátit plnění, i když jste pojištěn a vymáhat po Vás úhradu zdravotních výloh Vás nebo jiného zraněného a to platí i o hmotné škodě. 30) Dodáváte motokola nebo nástavby i na Slovensko? Ano, posíláme motokola/nástavby i na Slovensko za stejné ceny jako po ČR. (motokolo: 500 Kč/nástavba 300 Kč). Objednáváte v Kč, ale platíte v Euro přepravní službě (motokolo přepravci TopTrans, nástavbu slovenské poště). Cenu v Euro (přepočet z Kč na Euro) stanovuje přepravce dle denního kurzu. 31) Musím při jízdě používat cyklistickou přilbu? Dle vyhlášky se jedná stále o jízdní kolo, tzn. přilba není povinná a nemůžete tak dostat pokutu, ale dle našeho interního předpisu nesmíte provozovat jízdní kolo s pomocným motorem bez přilby.
- Časté otázky o motokole
- Možnosti montáže nástaveb
- Návod k montáži nástavby
- Použivání motorových nástaveb
- Porovnání motokola s eletrokolem
- Pro koho je motokolo vhodné ?
- Výhody motoru HONDA GX35
- Vliv průměru hřídelky
- Doprava nástaveb a motokol
Práce čtyřválcového čtyřtaktu připomíná práci orchestru.